ضایعات مواد غذایی 10 درصد از کل آلایندگی گازهای گلخانه ای را شامل می شود / نسیم صبح فردا

ضایعات مواد غذایی 10 درصد از کل آلایندگی گازهای گلخانه ای را شامل می شود


 مواد غذایی دو برابر از آنچه که ما فکر می کنیم در مزارع هدر می روند

  • سالانه به طور متوسط 2.5 میلیارد تن مواد غذایی در مزارع هدر می رود که این مقدار تقریباً دو برابر برآوردهای قبلی است. هنگامی که این مواد غذایی به سایر مواد غذایی که هرگز مصرف نشده اضافه می شوند- از محصولات اضافی در قفسه های سوپر مارکت ها تا توت فرنگی هایی که در پشت یخچال شما فاسد می شوند –  حدود 40٪ از تمام غذاهایی که در سطح جهان تولید می شود در نهایت دور ریخته می شود.

 

  • این یک مشکل عمده برای اقلیم آب و هوایی می باشد: “انحراف به اسراف کردن” ، به گزارش صندوق جهانی حیات وحش(WWF) و سوپرمارکت زنجیره ای انگلستان تسکو(Tesco) این اعداد منتشر شده است : این موارد نشان می دهد که ضایعات غذایی به تنهایی مسئول 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای است. (در مقابل ، تمام صنعت هواپیمایی در حدود 1.9 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را شامل می شود.) برخی از آلایندگی ها در محل های دفن زباله یا مزارع اتفاق می افتد ، جایی که مواد غذایی فاسد گاز متان را که یک گاز گلخانه ای قوی است ، آزاد می کنند.

 

  • اما بیشتر اثرات زیست محیطی ناشی از افزایش تولید مواد غذایی است. کود برای تولید مقادیر زیادی از انرژی را مصرف می کند و باعث انتشار گازهای گلخانه ای در مزارع می شود. جنگلها جهت کاشت محصولات زراعی و پرورش حیوانات قطع می شوند و اگر زمین مورد کشت قرار بگیرد ، جنگل نمی تواند دوباره بوجود بیاید. مقدار آب مورد استفاده جهت تولید غذای حیف و میل شده می تواند بیش از 300 میلیون استخر شنای المپیک را پر کند.

 

  • تا کنون ، تنها 11 طرح از 192 طرح اقلیم آب و هوایی توسط کشورها براساس توافق اقلیم آب و هوایی پاریس ارائه شده است ، که این طرح ها به مواد غذایی هدر رفته اشاره می کند. اما این یک مشکل قابل حل در هر مرحله از این چرخه می باشد ، از مزارع گرفته تا آشپزخانه. به عنوان مثال ، رستوران ها می توانند هدر رفت غذا را فقط با بکار گرفتن بخش های کوچکتر کاهش دهند ، بنابراین افراد کمتر غذا را در بشقاب خود رها می کنند ، یا با برنامه های تحویل غذا شریک شوید تا غذای اضافی را به بانک های غذا تحویل دهید خواربارفروشی ها می توانند از فناوری جدیدی استفاده کنند که به طور خودکار قیمت مواد غذایی را تغییر می دهد بنابراین قبل از اینکه غذا ها به بیرون بروند آن را می فروشند.

 

  • و از آنجا که هدر رفت مواد غذایی در مزارع در زمان گذشته دست کم گرفته شده بود ، این مکان دیگری است که این رخداد مهم در آن صورت گرفته است. راه حل های متنوعی می تواند در مزارع کمک کند ، از جمله افزایش تقاضا برای محصولاتی که به اصطلاح زشت  نامیده می شوند و سوپرمارکت ها آن ها را رد می کردند. پروژه Drawdown ، لیستی از بهترین روش ها برای مقابله با تغییرات اقلیم آب و هوایی را نمایش می دهد، این لیست شامل کاهش تولید مواد غذایی هدر رونده می باشد  که یکی  از موثرترین راه حل ها می باشد. گزارش جدید نشان می دهد که دولت ها باید تا سال 2030 هدر رفت مواد غذایی را به نصف کاهش دهند.

 

  • مزارع یک میلیارد تن مواد غذایی را هدر می دهند و  این یک فاجعه برای اقلیم آب و هوا است

چگونه مشکل تولید زباله هایی که در اثر تحویل غذا به مشتری ها تولید می شوند را برطرف کنیم؟

 هر سال در سراسر جهان به صورت حدودی 2.5 میلیارد تن غذا هدر می رود  ، تقریبا نیمی از آن در مزارع از بین می رود که این اتفاق در بیشتر کشور ها از جمله در اروپا و ایالات متحده رخ می دهد. این مورد تأثیر زیادی بر اقلیم آب و هوا دارد.

بر اساس این مطالعه ، ارقام به روز شده نشان می دهد که 40 درصد از کل غذای تولید شده بدون خوردن مصرف می شود ، که برای اولین بار در یک دهه گذشته تلاش می کند مقدار غذای تلف شده در مزارع را تعیین کند.

پیت پیرسون ، سرپرست ابتکار جهانی هدر رفت  و ضایعات مواد غذایی در WWF طی بیانیه ای اعلام کرد: “ما سال هاست می دانیم که هدر رفت مواد غذایی و تولید ضایعات یک مشکل بزرگ است که می توان آن را به حداقل رساند ، این مورد به نوبه خود می تواند تاثیر سیستم های غذایی بر طبیعت و اقلیم آب و هوایی را کاهش دهد.” 

وی افزود: “این گزارش به ما نشان می دهد که مشکل به احتمال زیاد بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می کردیم.”

بر اساس این مطالعه ، ضایعات مواد غذایی 10 درصد از کل آلایندگی گازهای گلخانه ای را شامل می شود که قبل از این 8 درصد تخمین زده شده بود.

این میزان تقریباً دو برابر میزان تولید گازهای گلخانه ای سالانه است که توسط تمام خودروهایی که در ایالات متحده و اروپا رانندگی می کنند ، تولید می شود ، جایی که در روزهای اخیر آتش سوزی های شدید و سیل های فاجعه بار به عنوان یادآوری های دردناک و تهدیدهای جدی ناشی از بحران اقلیم آب و هوایی عمل کرده است.

این گزارش  اعلام می کند: “تولید غذا فضای بسیار زیادی از زمین ، آب و انرژی را مورد استفاده قرار می دهد ، بنابراین غذای هدر رفته به طور قابل توجهی بر تغییرات اقلیم آب و هوایی تأثیر می گذارد.”

علیرغم تأثیر بسیار زیاد آن بر محیط زیست ، فقط 11 طرح ملی کربن ارائه شده توسط  192 امضا کننده توافقنامه آب و هوایی پاریس شامل اقداماتی برای کاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی است.

اکثر برنامه هایی که از سوی کشورهای آفریقایی برای مقابله با تلفات ارائه می شود ، حتی اگر کشاورزی در کشورهای صنعتی تر ، با سطوح مکانیزه بالاتر ، بیشتر از آنچه تصور می شد در ضایعات مواد غذایی نقش دارد.

کشورهای ثروتمند در اروپا ، آمریکای شمالی و آسیا 58 درصد از محصول هدر رفته در سطح جهان را به خود اختصاص می دهند  بر اساس این گزارش ، این کشور ها با وجود داشتن تنها 37 درصد از جمعیت جهان را دارند. با این حال ، تلاش برای کاهش ضایعات مواد غذایی در کشورهای ثروتمند بر خرده فروشی و مصرف متمرکز است.

سالانه حدود 2.5 میلیارد تن غذا در مزارع تلف می شود یا توسط خرده فروشان و مصرف کنندگان هدر می رود.

این گزارش اعلام می کند : “از دست دادن مواد غذایی در مزرعه یک نقطه مهم در تولید ضایعات مواد غذایی است اما نادیده گرفته می شود.” دلایل ایجاد ضایعات شامل قطع ارتباط بین بازارها و کشاورزان است که می تواند منجر به عدم تناسب در حجم تولید ، تنوع محصولات کاشته شده و زمان برداشت محصول شود.

شیوه های تجارت ناعادلانه و اولویت بیشتر محصولات کشاورزی که توسط کشاورزان و دولتها صادر می شود نسبت به مصارف داخلی نیز از دیگر عوامل هستند.

این گزارش از دولت ها و صنایع غذایی می خواهد تا اهداف کاهش ضایعات غذایی را تعیین کرده ، میزان تولید ضایعات را اندازه گیری و گزارش داده و استراتژی هایی را برای رسیدگی به آن در عملیات و زنجیره های تامین تدوین کنند.

کن مورفی ، مدیرعامل تسکو اعلام کرد که چندین تامین کننده خرده فروش برای اولین بار در سال جاری در مورد تلفات و ضایعات غذایی مزرعه خود گزارش خواهند داد ، “به ما کمک می کند تا در اولین قسمتهای زنجیره تأمین خود با زباله ها مقابله کنیم.” مورفی افزود: این شرکت با 71 شرکت که بزرگترین تامین کننده جهانی خود برای کاهش ضایعات مواد غذایی همکاری می کند و در مقایسه با خط مقدماتی 2016-2017 بیش از 40 درصد کاهش را گزارش کرده است.

بر اساس تحقیقات جدید سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه منتشر شد ، بیش از 930 میلیون تن مواد غذایی فروخته شده در سال 2019 در سطل زباله قرار گرفت تا از تلاش های جهانی برای به نصف انداختن ضایعات مواد غذایی تا سال 2030 استفاده شود.

گزارش فهرست ضایعات مواد غذایی 2021 نشان می دهد که بین غذای تلف شده در خانه ها ، رستوران ها و مغازه ها ، 17 درصد از کل مواد غذایی فقط دور ریخته می شود.

برخی از مواد غذایی نیز در مزارع و زنجیره های تامین از بین می رود و این نشان می دهد که در کل یک سوم غذا هرگز مصرف نمی شود.

این مطالعه جامع ترین جمع آوری داده ها ، تجزیه و تحلیل و مدل سازی ضایعات مواد غذایی است که تا کنون انجام شده است و روشی را برای کشورها در جهت اندازه گیری دقیق تلفات ارائه می دهد.

اینگر اندرسن ، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اعلام کرد : “اگر می خواهیم در زمینه مقابله با تغییرات اقلیم آب و هوایی ، از دست دادن طبیعت و تنوع زیستی و آلودگی و ضایعات جدی باشیم ، مشاغل ، دولت ها و شهروندان در سراسر جهان باید سهم خود را در کاهش ضایعات مواد غذایی انجام دهند. “


افشای تصور ها

اگرچه تصور می شد که ضایعات غذایی بیشتر بر کشورهای ثروتمند تأثیر می گذارد ، اما میزان زباله در همه کشورها به طرز شگفت آوری مشابه است ، اگرچه در فقیرترین کشورها اطلاعات کمی وجود دارد.

این مطالعه نشان می دهد که خانوارها 11 درصد مواد غذایی را در مرحله مصرف زنجیره تامین دور می ریزند ، در حالی که خدمات غذایی و خرده فروشی ها به ترتیب پنج و دو درصد هدر می دهند.

بر اساس این گزارش ، این تأثیرات زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی دارد ، که نشان می دهد هشت تا ده درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان با غذاهای مصرف نشده مرتبط است.

خانم اندرسن اعلام کرد: “کاهش ضایعات غذایی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، کاهش تخریب طبیعت از طریق تبدیل زمین و ایجاد آلودگی ، افزایش دسترسی به غذا و در نتیجه کاهش گرسنگی و صرفه جویی در زمان رکود جهانی می شود.”

در سال 2019 ، حدود 690 میلیون نفر تحت تأثیر گرسنگی قرار گرفتند و سه میلیارد نفر نتوانستند از رژیم غذایی سالم برخوردار شوند.

در مقابل پیش زمینه آن و با بوجود آمدن ویروس کرونا این مطالعه نشان می دهد که با تهدید به افزایش شدید این اعداد رو به رو خواهیم بود و از مصرف کنندگان می خواهد غذا را در خانه هایشان هدر ندهند. همچنین هشدار می دهد که ضایعات مواد غذایی در مشارکت های تعیین شده ملی (NDC) شامل شود ، برنامه هایی که از طریق آنها کشورها متعهد به اقدامات جاه طلبانه اقلیم آب و هوایی در  توافقنامه پاریس می شوند.

در همین حال ،  12.3 از  اهداف توسعه پایدار (SDGs) آن است که سرانه ضایعات جهانی مواد غذایی را در سطح خرده فروشی و مصرف کننده به نصف برساند و تلفات مواد غذایی را در طول زنجیره تولید و تأمین به حداقل برساند.

رئیس UNEP(برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد ) اعلام کرد :کاهش ضایعات غذایی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، کاهش سرعت تخریب طبیعت و صرفه جویی در زمان رکود جهانی می شود.

 خانم اندرسن اعلام کرد :” اجلاس سیستم های غذایی سازمان ملل متحد امسال فرصت  برای راه اندازی اقدامات جدید جسورانه برای مقابله با ضایعات مواد غذایی در سطح جهانی فراهم می کند “

 

داده های قابل مقایسه 

از تعداد فزاینده کشورهایی که ضایعات مواد غذایی را اندازه گیری می کنند ، 14 مورد داده های خانگی را به گونه ای جمع آوری کرده اند که با شاخص ضایعات غذایی سازگار است ، در حالی که 38 کشور دیگر از روش هایی مشابه برآورد سازگار با SDG 12.3 استفاده می کنند.

این در حالی است که تجزیه خانوارها بین غذاهای خوراکی و غیرقابل مصرف ، مانند پوسته و استخوان ، فقط در کشورهای با درآمد بالا انتخاب می شود ، در کشورهای کم درآمد که نسبت آنها بیشتر است ، اطلاعات کمی وجود دارد.

بر اساس این گزارش ، پر کردن این شکاف بسیار مهم است.

UNEP گروه های کاری منطقه ای را برای کمک به ظرفیت کشورها در اندازه گیری و ثبت ضایعات غذایی به موقع برای دور بعدی گزارش SDG 12.3 در اواخر سال 2022 راه اندازی می کند. همچنین از این کشورها برای توسعه خطوط پایه ملی برای ردیابی پیشرفت به سوی هدف 2030 و طراحی استراتژی هایی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی حمایت خواهد کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل ، در سال 2019 بیش از 1 میلیارد تن غذا هدر رفت

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که در روز پنجشنبه منتشر شد ، در سال 2019 حدود 1.02 میلیارد تن غذا در سطح جهان هدر رفت و تقریباً 17 درصد از مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان به هدر می رود که این مقدار بسیار بیشتر از تحقیقات قبلی می باشد.

 

حقایق کلیدی

خانوارهای شخصی بیشترین ضایعات مواد غذایی را بر عهده داشتند 61٪ در مجموع ، گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نشان داد.

خدمات غذایی 26 درصد و 13 درصد مربوط به ضایعات خرده فروشی است.

با توجه به محدود بودن داده ها و رویکردهای اندازه گیری متغیر ، محققان سازمان ملل متحد اعلام کردند تخمین آنها به احتمال زیاد از مقدار واقعی زباله هایی جهانی کمتر است.

ضایعات مواد غذایی به دلیل داشتن اثرات زیست محیطی در تولید مواد غذایی به یک مسئله فوری تبدیل شده اند ، اینگر اندرسن ، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد اعلام کرد : اگر ضایعات غذایی به صورت یک کشور بود ، پس از چین و ایالات متحده ، سومین منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه ای نام می گرفت.

0 0 امتیاز ها
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
اطلاع رسانی خودکار (بخش نظرات ) از طریق ایمیل
لطفا یکی از گزینه های روبرو را انتخاب نمایید سپس بر روی گزینه "مرا مطلع کن" کلیک کنید:
guest
0 دیدگاه ها
نظرات این موضوع
مشاهده همه نظرات

 

کلیه ی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت نسیم صبح فردا می باشد

0
نظر شما برای ما با ارزش می باشد، لطفا نظر یا سوال خود را مطرح بفرماییدx
×

ضمن عرض سلام و خیر مقدم به شما

از اینکه شرکت نسیم صبح فردا را مورد انتخاب خود قرار دادید متشکریم

  • به منظور استعلام قیمت محصولات یا اطلاعات بیشتر می توانید، با کلیک بر کارشناس مورد نظر به ایشان پیام داده تا در اسرع وقت پاسخگو شما باشند.

با تشکر

× چگونه می توانم به شما کمک کنم؟